وبلاگ

موسیقی :مقیاس ها در گیتار و روش نواختن آنها: آموزش کامل و گام به گام

هرکس می تواند با مطالعه و تمرین، نحوه نوازندگی مقیاس های گیتار را بیاموزد. این مقاله همه چیزهایی که برای یادگیری مقیاس های گیتار باید بدانید را به شما آموزش می دهد. مقیاس گروهی از نت هاست که بسته به نوع فاصله های مختلفی از یکدیگر دارند. نت مقیاس ها با نیم گام، تمام گام یا فواصل دیگر از هم جدا می شوند.

یکی از رایج ترین مقیاس ها در موسیقی، مقیاس ماژور است. از مقیاس ماژور می توانیم مقیاس های نسبی زیادی مانند مینور طبیعی و mode ها را بدست آوریم. تمرین مقیاس های اصلی بهترین روش برای یادگیری مقیاس های گیتار است.

نحوه نواختن مقیاس ماژور

این مقیاس همچنین Ionian Mode نیز نامیده می شود، و از مقیاس های دیاتونیک است، به این معنی که دارای پنج تمام گام یا تن و دو نیم گام است و اگر می خواهید نحوه نواختن مقیاس های گیتار را یاد بگیرید باید با آن آشنا شوید.

فواصل بین نت های یک مقیاس ماژور عبارتند از:

تمام، تمام ، نیم ، تمام ، تمام ، تمام ، نیم w-w-h-w-w-w-h

https://www.youtube.com/watch?v=S_Phq9VrKCo

ساده ترین مقیاس C ماژور است، که تنها مقیاس ماژوری است که فلت و شارپ ندارد.

مقیاس C ماژور دارای این نت ها است: C D E F G A B

فرمول درجه مقیاس: ۱۲۳۴۵۶۷

مقیاس مینور

مقیاس مینور طبیعی به عنوان Aeolian Mode نیز شناخته می شود و جز اصلی مقیاس های گیتار است. این مقیاس دیاتونیک دارای فواصل زیر است: W, H, W, W, H, W, W اگر مقیاس ماژور را بگیریم و آن را از نت ششم شروع کنیم، به یک مقیاس مینور طبیعی خواهیم رسید. این امر به این دلیل است که مقیاس ماژور دارای یک مینور نسبی و مقیاس مینور نیز دارای یک ماژور نسبی است که از نت ۳ شروع می شود:

https://www.youtube.com/watch?v=pG1WAsOLL5Q

C ماژور دارای نت های زیر است:

C D E F G A B

نت ها یا درجه ها:

I II III IV V VI VII

مقیاس مینور(مینور نسبی)

A B C D E F G

I II III IV V VI VII

مقیاس C ماژور (ماژور نسبی)

C D E F G A B

فرمول درجه مقیاس:

۱ ۲ b3 4 5 b6 b7

مقیاس های پنتاتونیک

این مقیاس دارای ۵ نت است، از این رو پنتا” نامیده می شود و برای درک کامل مقیاس های گیتار به عنوان دومین مولفه اصلی در نظر گرفته می شود.

مقیاس های دیاتونیک دارای ۷ نت هستند، اما اگر نت ۴ و ۷ را بردارید، به مقیاس ماژور پنتاتونیک می رسید. بنابراین اجازه دهید مقیاس C ماژور را با ماژور پنتاتونیک مقایسه کنیم.

مقیاس C ماژور

C D E F G A B

C ماژور پنتاتونیک:

C D E G A

برای مقیاس مینور نیز همینطور است، اما از درجه ۶ یا نوت مقیاس C ماژور شروع می شود.

مقیاس C ماژور

C D E F G A B

یک مقیاس مینور:

A B C D E F G

مینور پنتاتونیک:

A C D E G

https://youtu.be/p0agVLhblO0

مقیاس بلوز:

این مقیاس دارای ۶ نت است. اساساً یک مقیاس پنتاتونیک است که به آن یک ۴ اگمنت یا ۵ دیمینیش (مینور) یا ۳ مینور برای مقیاس ماژور اضافه شده است بنابراین زمانی که مقیاس های پنتاتونیک را یاد گرفتید، باید بتوانید این نت ها را نیز به سرعت یاد بگیرید. مقیاس بلوز بیشترین استفاده را در موسیقی بلوز دارد. بنابراین در اینجا آن را با مقیاس های دیاتونیک و پنتاتونیک مقایسه می کنیم:

https://www.youtube.com/watch?v=FxENxFo9CAM

مقیاس Cماژور:

C D E F G A B

C ماژور پنتاتونیک:

C D E G A

مقیاس C ماژور بلوز:

C D Eb E G A

مقیاس مینور:

A B C D E F G

مینور بلوز:

A C D Eb E G

سایر مقیاس های مورد استفاده در بلوز، مینور طبیعی یا ماژور و مد های آن هستند.

مقیاس های گیتار: مدهای یونانی

مد دورین:

یک مقیاس مینور با یک ماژور ۶ است که جز مقیاس های مهم گیتار به شمار می رود. برای بررسی ساختار و تاریخچه آن، بهتر است آن را از مقیاس C ماژور طبیعی بررسی کنیم.

مد دورین از نت ۲ مقیاس ماژور شروع می شود.

مقیاس Cماژور:

C D E F G A B C D

D دورین

D E F G A B C D

ساختار دورین عبارت است از:

W – H – W – W – W – H – W –

(w= تمام گام و h= نیم گام)

C دورین:

C D Eb F G A Bb

W – H – W – W – W – H – W –

فرمول درجه مقیاس:

۱ ۲ b3 4 5 6 b7

مد دورین برای پروگرشن های مینور بلوز مناسب است، به خصوص برای آکورد ۷ مینور.

مد فریجین:

این یک مقیاس مینور با مینور ۲ است. اجازه دهید به ساختار آن بپردازیم. مد فریجین در نت ۳ از مقیاس ماژور شروع می شود.

مقیاس Cماژور:

C D E F G A B C D E

E فریجین:

E F G A B C D E

فرمول درجه مقیاس:

۱ b2 b3 4 5 b6 b7

این مد همچنین می تواند به عنوان دامیننت نیز استفاده شود. مد ۵ که از مقیاس مینورهارمونیک ناشی می شود. علاوه بر داشتن یک ۲ مینوریک ۳ ماژور نیز دارد.

مقیاس C ماژور:

C D E F G A B C D E

E فریجین دامیننت

E F G # A B C D E

فرمول درجه مقیاس:

۱ b2 3 4 5 b6 b7

مد لیدین:

این یک مقیاس ماژور است که دارای یک ۴ اگمنت است. در اینجا ساختار آن را بررسی می کنیم. مد لیدین در نت ۴ از مقیاس ماژور شروع می شود.

مقیاس C ماژور:

C D E F G A B C D E

F لیدین:

F G A B C D E

فرمول درجه مقیاس:

۱ ۲ ۳ #۴ ۵ ۶ ۷ 

مد میکسولیدین:

اساساً یک مقیاس ماژور با یک ۷ مینور است. اجازه دهید ساختار آن را بررسی کنیم. مد میکسولیدین از نت ۵ مقیاس ماژور شروع می شود.

مقیاس C ماژور:

C D E F G A B C D E F G

G میکسولیدین:

G A B C D E F G

فرمول درجه مقیاس:

 ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ b7

مد میکسولیدین برای ماژور بلوز بسیار مناسب است، به خصوص برای نواختن آکوردهای دامیننت ۷٫

مد آئولین

(ما قبلاً این مقیاس را آموزش داده ایم) یکی دیگر از مقیاس های دیاتونیک، که به آن مقیاس مینور طبیعی نیز گفته می شود.

و دارای ۳ ، ۶ و ۷ مینور است.

مد Aeolian از نت ۶ مقیاس ماژور شروع می شود.

مقیاس C ماژور

C D E F G A B C D E F G A

G Aeolian:

A B C D E F G A

فرمول درجه مقیاس:

۱ ۲ b3 4 5 b6 b7 

مد لوکرین

یک مقیاس مینور دیگر، که شامل یک ۲ مینور و یک ۵ دیمینیش است. این مد چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

مد لوکرین از نت ۷ و آخرین نت مقیاس ماژور شروع می شود.

مقیاس C ماژور:

C D E F G A B C D E F G A B

B لوکرین:

B C D E F G A B

فرمول درجه مقیاس:

۱ b2 b3 4 b5 b6 b7

درک مقیاس های گیتار: مقیاس هارمونیک – مد ها

مقیاس مینورهارمونیک دارای نت های مشابه با مقیاس مینور طبیعی است، به جز درجه یا نت ۷، که دارای یک نیم گام است. این مقیاس کمی پیشرفته است اما در یادگیری مقیاس های گیتار به شما کمک می کند.

اجازه دهید از یک A مینور به عنوان نت اصلی استفاده کنیم.

مقیاس مینورهارمونیک:

این اولین مد است – آکورد: Am / maj7

فرمول درجه مقیاس: ۱ ۲ b3 4 5 b6 7

مد دوم Locrian 6 # نامیده می شود –

لوکرین ۶ #

همانطور که از نام آن پیدا است، یک مد لوکرین با یک ۶ ماژور است.

آکورد: Bm7b5add6

فرمول درجه مقیاس: ۱ b2 b3 4 5 #6 b7

https://youtu.be/aXOyCCOrTE4

مد ۳ نامیده می شود.

یونین ۵ #

این دقیقاً مانند یک مقیاس یونین طبیعی یا ماژور است، اما دارای یک شارپ یا ۵ اگمنت است.

آکورد: Cmaj7#5

فرمول درجه مقیاس: ۱ ۲ ۳ ۴ #۵ ۶ ۷

مد ۴ نامیده می شود.

دورین # ۴:

یک مد دورین که دارای ۴ شارپ است

آکورد: Dm7#4 یا Dm7#11

فرمول درجه مقیاس: ۱ ۲ b3 #4 5 6 b7

مد ۵ نامیده می شود.

ماژور فریجین یا دامیننت:

در واقع ما این مود را دربررسی مود های یونانی یاد گرفتیم. معمولا، این مود مینور است، اما استفاده از آن به عنوان ماژور نیز بسیار معمول است.

آکورد: E7b9

فرمول درجه مقیاس: ۱ b2 3 4 5 b6 b7

مد ۶ نامیده می شود.

لیدین ۲ #:

یک مد لیدین که دارای یک ۲ اگمنت می باشد.

آکورد: Fmaj7

فرمول درجه مقیاس: ۱ #۲ ۳ #۴ ۵ ۶ ۷

مد ۷ نامیده می شود.

bb7 دامیننت Altered یا bb7 سوپرلوکرین

این یک مد لیدین است که دارای یک ۲ اگمنت است.

آکورد: Fmaj7

فرمول درجه مقیاس: ۱ #۲ ۳ #۴ ۵ ۶ ۷

مدهای مینورملودیک

مد اول نامیده می شود.

مینور ملودیک:

یک مقیاس مینور با ماژور ۶ و ۷٫ با یادگیری این مقیاس، می توانید مقیاس های گیتار را خیلی سریع یاد بگیرید.

آکورد: AM / maj7

فرمول درجه مقیاس: ۱ ۲ b3 4 5 6 7

مد ۲ نامیده می شود.

مقیاس دورین b9

آکورد: Bsus4b9

فرمول درجه مقیاس:  b2 b3 4 5 6 b7

مد ۳ نامیده می شود.

مقیاس لیدین اگمنت:

آکورد: Cmaj7#5

فرمول درجه مقیاس: ۱ ۲ ۳ #۴ #۵ ۶ ۷

مد ۴ نامیده می شود.

مقیاس لیدین دامیننت:

آکورد: D7 # 11 یا D13 # 11

فرمول درجه مقیاس: ۱ ۲ ۳ #۴ ۵ ۶ b7

مد پنجم نامیده می شود.

مقیاس میکسولیدین b6

آکورد: E7 # 5 یا E7b13

فرمول درجه مقیاس: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ b6 b7

مد ششم نامیده می شود.

مقیاس طبیعی لوکرین ۹:

آکورد: F # m7b5nat9

فرمول درجه مقیاس: ۱ ۲ b3 4 b5 b6 b7

مد هفتم نامیده می شود.

مقیاس سوپرلوکرین یا Altered:

فرمول درجه مقیاس: ۱ b2 b3 b4 b5 b6 b7

آکورد: G # alt

مقیاس دیمینیش

این یک مقیاس ۸ نت است که از تمام تن و نیم تن ساخته شده است. اصولاً برای استفاده از آن ۲ روش وجود دارد: آکوردهای دیمینیش و دامیننت. زمانی که با آکوردهای دیمینیش استفاده می شود مقیاس دیمینیش

Whole-Half و با آکودهای دامیننت مقیاس دیمینیشHalf-Whole  نامیده می شود.

https://youtu.be/VGvJLmSH2ZY

فرمول مقیاس Whole-Half:

۱ ۲ b3 4 b5 #5 6 7

W H W H W H W H

فرمول مقیاس Half-Whole:

۱ b2 #2 3 #4 5 6 b7

H W H W H W H W

مقیاس Whole-Half:

آکورد: G dim or G

مقیاس Half-Whole:

آکورد: G7b9

مقیاس Whole Tone

یک مقیاس متقارن که از ۶ نت که توسط گام های کامل از هم جدا شده اند ساخته می شود. این مقیاس را برای یادگیری نحوه نواختن مقیاس های گیتار به مبتدیان توصیه می کنیم.

مقیاس تن کامل بیشتر برای تکنوازی آکوردهای ۷#۵ دامیننت استفاده می شود.

اجازه دهید ۴ شکل رایج مقیاس را بررسی کنیم: آکورد: G7 + 5

شکل ۱:

شکل ۲:

شکل ۳:

شکل ۴:

مقیاس های دیگر

مقیاس گیتار عربی:

یک مقیاس ۸ نت، در واقع همان مقیاس دیمینیش است.

فرمول مقیاس عربی:

۱ ۲ b3 4 #4 #5 6 7

W H W H W H W H

آکورد: G

مقیاس گیتار ایرانی:

مقیاس ماژور است.

فرمول مقیاس ایرانی: ۱ b2 3 4 b5 b6 7

آکورد: A

مقیاس گیتار بیزانس:

مقیاس ماژور است.

فرمول مقیاس بیزانس: ۱ b2 3 4 5 b6 7

آکورد: A

مقیاس گیتار شرقی:

مقیاس ماژور است.

فرمول مقیاس شرقی: ۱ b2 3 4 b5 6 b7

آکورد: A7

مقیاس گیتار ژاپنی:

یک مقیاس پنتاتونیک است، سوم ندارد بنابراین می تواند به عنوان ماژور یا مینورعمل کند.

فرمول مقیاس ژاپنی: ۱ ۲ ۴ ۵ b6

مقیاس گیتار کولی:

یک مقیاس مینور است، که به عنوان مینور مجارستانی نیز شناخته می شود.

فرمول مقیاس کولی:  ۱ ۲ b3 #4 5 b6 7

آکورد: Am

مقیاس گیتار رومانیایی:

یک مقیاس مینوراست.

فرمول مقیاس رومانیایی: ۱ ۲ b3 #4 5 6 b7

آکورد: Am

مقیاس گیتار یهودی:

یک مقیاس ماژور است که به عنوان مقیاس کولی اسپانیا نیز شناخته می شود (یا دامیننت فریجین).

فرمول مقیاس یهودی: ۱ b2 3 4 5 b6 b7

آکورد: A7v

گام بعدی پس از آشنایی با مقیاس های اصلی گیتار چیست؟

یادگیری مقیاس های گیتار اولین قدم است. از اینجا به بعد همه چیز به میزان تمرین شما بستگی دارد.

حتی اگر از تمام این مقیاس ها استفاده نکنید، خوب است که حداقل با آنها آشنایی داشته باشید زیرا دانش شما را درباره گیتار بیشتر می کنند.

این مقیاس ها را به مدت یک هفته (هر روز) تمرین کنید.

سوال های متداول

۶ مقیاس متداول گیتار

۱-مقیاس مینور پنتاتونیک

۲-مقیاس مینور طبیعی (مد Aeolian )

۳-مقیاس ماژور طبیعی (مد Ionian )

۴-مقیاس بلوز

۵-مقیاس دورین (مد دورین)

۶-مقیاس میکسولیدین (مد میکسولیدین)

۱-مقیاس پنتاتونیک:

یک مقیاس ۵ نت است، از این رو پنتاتونیک نامیده می شود.

این مقیاس یکی از پرکاربردترین نمونه ها است زیرا کاربرد آن بسیار ساده است. همچنین بیشترین کاربرد را در موسیقی بلوز دارد. مقیاس پنتاتونیک از یک ریشه، یک ۳ مینور، ۴ کامل، ۵ کامل و یک ۷ مینور ساخته شده است. در Aمینور، نوت ها عبارتند از:

A, C, D, E, G

این مقیاسی است که شما می توانید بسته به متن موسیقی از آن برای بداهه نوازی یک آکورد ۷ مینور یا ۷ دامیننت استفاده کنید.

۲-مقیاس مینور طبیعی (مد Aeolian)

یک مقیاس دیاتونیک است، یعنی یک مقیاس هپاتونیک است که دارای ۷ نت می باشد، که از تن های کامل و نیمه ساخته شده است. مینور طبیعی یکی از مقیاس های بسیار پرکاربرد در موسیقی پاپ است و از یک ریشه یا تونیک، یک ۲ ماژور، یک ۳ مینور، یک ۴ کامل، یک ۵ کامل، یک ۶ مینور و یک ۷ مینور ساخته می شود. در A مینور، نوت ها عبارتند از: A, B, C, D, E, F and G

این مقیاسی است که بسته به متن موسیقی، برای بداهه نوازی یا تکنوازی آکورد مینور یا ۷ مینور می توانید از آن استفاده کنید.

۳-مقیاس ماژورطبیعی (مد Ionian)

یک مقیاس شبیه به مینور طبیعی است، هر دو دیاتونیک و دارای ۷ نوت هستند. تفاوت بین آنها ۳ ، ۶ و ۷ است که ماژور هستند. بنابراین از یک ریشه یا تونیک ، یک ۲ ماژور، یک ۳ ماژور، یک ۴ کامل، یک ۵ کامل، یک ۶ ماژور و یک ۷ ماژور ساخته شده است. در A ماژور، نوت ها عبارتند از:

A, B, C#, D, E, F# ,G#

این مقیاسی است که می توانید بسته به متن موسیقی، برای بداهه نوازی یا تک نوازی یک آکورد ماژور یا ۷ ماژور ار آن استفاده کنید.

۴-مقیاس بلوز

این در واقع یک مقیاس پنتاتونیک با اضافه کردن یک ۴ اگمنت یا ۵ دیمینیش است. این مقیاس در موسیقی بلوز بسیار متداول است. و از یک ریشه، یک ۳ مینور، ۴ کامل ، ۴ اگمنت، ۵ کامل و ۷ مینور ساخته می شود. در A مینور، نت ها عبارتند از: A, C, D, D#, E and G

این مقیاس بسته به متن موسیقی، برای بداهه نوازی یا تک نواری آکورد مینور یا دامیننت استفاده می شود.

۵-مقیاس دورین (مد دورین)

این یکی از مد هایی است که از مقیاس طبیعی ماژور یا مینور حاصل می شود. اساساً یک مقیا

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها